dimecres, 14 de gener del 2015

Cas 2. Síntesi destacant l'aprenentatge que es pretén


Cas 2

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
En l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació dels estudis de Psicopedagogia hem abordat els continguts de l’assignatura de manera interactiva.
Dintre del procés de construcció de coneixement per assolir un aprenentatge significatiu hem realizat diverses actuacions que ens han conduit a assolir aprenentatge significatiu en relació a: creació d’una blog, participació en una wiki, hem fet modificacions en el campus (personalització de l’espai, bústies, …), hem treballat amb eines informàtiques tals com Cmap per realitzar mapes conceptutals, hem millorat les nostres habilitats amb el word (creació d’índex automatitzats), hem creat mostres documentals (inserir vídeos, presentacions,…), hem utilitzat les eines 2.0 (picassa, slideshare,…)…
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
 4 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell usuari bàsic. Utilitzen les TIC a casa i a l’escola.

En general he anat aprenent segons les necessitats que m’anava sorgint tant a nivell personal com professional
Tipus d’escola
Universitat
---
Localització del centre
On-line
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
 Segons cada alumne/o

Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Desconeguda


Context de la història o cas


Nivell dels alumnes
Diplomats i/o Llicenciats
---
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació.
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Blog
- creació d’un blog
- compartir l’adreça del blog en una wiki
- Crear entrades
- Introduir insignies
- compartir les activitats i enllaços treballats
Entorn campus
- incloure la signatura del correu en els missatges de la UOC
- personalització del campus
Mapes conceptuals
- Crear mapes conceptuals
Debats
- Participació en un debat pautat atenent els criteris del model Toulmin.
Disseny i desenvolupament d’un projecte educatiu
- Crear un projecte educatiu per portar-lo a la pràctica en base al plantejament de problemes significatius amb el recurs de les TIC
- Presentar el projecte en forma de cas (entrevista).
Eines 2.0
- crear mostres documentals a través de youtube, slideshare, picassa, …
Aprenentatge assolit
- presentar l’aprenentatge assolit en forma de cas (entrevista).
---

Nivell d’aprenentatge esperat
- Assolir els continguts prèviament establerts a mesura que s’anava desenvolupant l’assignatura.
---
Tipus d’activitat
Analitzar i valorar sobre la incorporació de les TIC en els processos d’ensenyament i aprenentatge en el marc de l’aprenentatge significatiu.
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Internet, entorn UOC (debat, fòrums, wiki…), eina blogger, Cmaptools, slideshare, youtube, picassa, word,…

Raó per la qual la fa servir
Cercar informació, participar en debats, elaboració d’activitats, creació de mapes conceptuals, penjar vídeos i presentacions, …
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
- Construcció del propi coneixement. - Saber argumentar i contraargumentar.
- Compartir i resoldre dubtes.
- Aprendre de manera significativa.
- Resolució de problemes
---
Dificultats trobades
-       Presentació de problemes de manera parcial, amb informació desestructurada.
-       Desconeixement inicial de moltes eines
---
Ajuda / col·laboració emprada
-       L’ajuda donada entre els mateixos alumnes (treball cooperatiu).
---
Rol del professor
-       Guia al llarg del desenvolupament de l’assignatura.
-       Resoldre dubtes
---
Rol de l’estudiant
-       Explorador
-       Descobrir conceptes i relacions
-       Agent actiu en el seu propi procés d’aprenentatge i en el dels altres.
---
Resultats
Observacions
Ha hagut una integració de les TIC en el procés d’aprenentatge de l’assignatura.


---
Avaluació de l’aprenentatge
PAC’s presentades, rúbriques, qüestionaris d’autoavaluació, avaluació entre l’alumnat, el blog.
---
Lliçó apresa pel professor
 En aquest cas jo no tinc aquest rol
---

Història complerta

Entrevistador: Moltes gràcies per haver acceptat aquesta entrevista. Estem segurs que serà beneficiosa per aquell alumnat que encara no ha cursat l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació.
Pel que veig aquesta assignatura justament ha tractat sobre les TIC aplicades a Educació i l’has realitzat en un entorn virtual? T’ha sigut difícil conjugar les dues coses?
Professora: Doncs la veritat és que en una part sí. M’explico: en relació a la matèria escrita, no he tingut problema atès que seguia el mètode fins ara seguit a la UOC: estudi del material i realització de la PAC. Però en aquesta assignatura hem hagut de connectar amb altres continguts relacionats amb les TIC per poder anar avançant i donar resposta al que es demandava; i aquí és on he tingut més problemes atesa la meva ignorància i desconeixement.  Per exemple la creació d’un blog (que després ha resultat molt fàcil però que  inicialment ha causat un impacte negatiu en mi).
Per altra banda però, l’entorn virtual ha sigut molt positiu en el procés perquè gràcies als fòrums hem pogut donar resposta als dubtes que se’ns anaven generant. Així que ha sigut un aprenentatge molt cooperatiu en el qual uns anaven ajudant als altres.
Entrevistador: pel que expliques doncs, aquesta assignatura ha suposat un gran repte per tu!
Professora: Ja ho pots ben dir!. La veritat és que quan em vaig matricular d’aquesta assignatura de 4,5 crèdits vaig pensar que seria una de “light”, però ha resultat tot el contrari! És una de les assignatures que més he treballat, m’he implicat i més pendent he estat en tota la carrera! Però alhora, també haig de reconèixer, que és una de les que més he après i sóc més conscient que ha generat en mi molts canvis conceptuals.
Entrevistador: Per què creus que ha sigut així? Què creus que ha generat que hagis après més en aquesta assignatura que en altres?
Professora: crec que en general, l’assignatura està plantejada i dissenyada en atenció als supòsits en que es fonamenta el constructivisme i l’aprenentatge significatiu. Així, inicialment vàrem realitzar una activitat que va servir per activar-nos els nostres coneixements previs i per saber quina era la nostra percepció i visió dels conceptes relacionats amb l’assignatura. D’aquí i després de llegir el material assignat vàrem participar en un debat en el qual cada un de nosaltres teníem assignats un rol (sociodeterministes o tecnodeterministes) per tant ens sentíem actius en el procés d’ensenyament i les activitats plantejades estaven molt relacionades amb la nostra realitat professional; hem utilitzat mapes conceptuals (CmapTools) que definitivament ens han ajudat a estructurar i relacionar els conceptes; i sobretot, l’accent s’ha posat en el procés d’avaluació i autoavaluació que hem realitzat. El que gratament he descobert és quant es pot aprendre avaluant-se a ell mateix/a i/o als altres.
Entrevistador: Veig que, pel que expliques, potser no eres conscient dels beneficis educatius de l’avaluació?
Professora:  honestament no tant… sí que era conscient de la importància d’avaluar i avaluar-se a un mateix per despertar la consciència de quin és el nostre nivell d’aprenentatge; però el que ara he descobert , a través de la meva pròpia experiència és que l’exercici que un fa en l’avaluació i l’explicació del que hem après és, en si mateixa, una activitat molt important que ens ajuda a aprendre, a que hi hagi canvi conceptual i també aprenentatge significatiu.  I quan jo avaluo a un company/a, l’efecte i la conseqüència és la mateixa. 
Entrevistador: entenc… hi ha quelcom que destacaries de tot el teu procés d’aprenentatge?
Professora:  Sí, realment sí. Altra cosa que m’ha semblat molt interessant és el plantejament dels problemes. En efecte, la informació necessària per a la seva resolució no se’ns presentava de forma estructura, explícita, en ordre,… al contrari. Hem hagut de realitzar un exercici de superació personal i individual per entendre el que es plantejava perquè aquesta es presentava parcial, en orígens diversos, no concreta,… Inicialment, aquesta manera de treballar em desesperava perquè no tenia les variables controlades. Però després vaig descobrir que aquest sistema és una imitació del que ens trobem en la nostra realitat quotidiana. Certament, cada dia hem de lidiar amb problemes i prendre decisions sense conèixer tots els elements que afecten aquestes desicions! En conseqüència, cal tenir aquestes competències assolides (afrontar-nos a problemes mal estructurats) i les hem d’ensenyar! Tant és així que jo ja faig plantejaments amb aquesta concepció als meus alumnes!
Entrevistador: Creus que ara ets més competent en les TIC?
Professora: síiiiiiiiii! Definitivament sí!!! Ara sé posar un índex automàtic (no en sabia després d’utilitzar el Word durant molts anys!), se penjar videos al you tube i indexar-los al blog, penjar treballs en el slideshare,… i sobretot quelcom molt i molt útil que utilitzaré també amb els meus alumnes, fer mapes conceptuals amb el CmapTools!
Entrevistador: quan de temps ha durat l’execució de l’assignatura?
Professora: doncs vàrem començar a l’inici d’octubre i la finalitzem a finals de gener. No fem examen d’aquesta assignatura però la veritat és que queda totalment compensat per la quantitat de feina que hem realitzat. Però reitero que fent sumes i restes, el balanç és totalment positiu.
Entrevistador: té alguna cosa que vulgui dir als altres? quina lliçó has après?
Professora: doncs voldria fer una recomanació a aquells qui han de començar aquesta matèria. Dir-vos que és una assignatura que és treballa moltíssim (en relació a d’altres) però fent balanç final val la pena pel grau d’aprenentatge que es té un cop cursa. El seu plantejament és diferent al que s’està acostumat a la UOC però altament significatiu i molt ajustat a la nostra realitat actual i al que la societat està demandant (treball cooperatiu, plantejament de preguntes no estructurades, coneixements d’instruments TIC entesos com un mitjà per assolir una meta i no un fi en si mateix, avaluació entesa com un recurs més d’aprenentatge, activitats que cerquen desequilibri cognitiu, contextualització de l’aprenentatge,…). Certament, seria altament recomanable que el plantejament d’altres assignatures que fomenten en els seus continguts els supòsits i models per assolir un aprenentatge significatiu, apliquessin aquests mateixos models en els processos de desenvolupament de l’assignatura.
Entrevistador: esperem que sigueu escoltada i moltes gràcies.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada