dimecres, 14 de gener del 2015

Cas 1. Síntesi del projecte: a què juguem al pati?


Cas 1
 A què juguem al pati?
El pati de l’escola és força reduït i es generen problemes, conflictes i fins i tot lesions (cops de pilotes, trencament d’ulleres,… ) alhora d’ocupar l’espai limitat entre tot l’alumnat.
L’alumnat de 4rt han après a integrar els seus resultats en una presentació en PowerPoint i faran l’exposició de les seves propostes d’activitats i distribució del pati davant de l’Equip Directiu de l’escola.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
 4 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Nivell usuari molt bàsic. Utilitzen les TIC a casa i a l’escola.

En general són grans experts en tecnologia relacionada amb els jocs però escassa en altra programari.
Tipus d’escola
Escola concertada- educació infantil, primària i secundària.
---
Localització del centre
Centre del municipi de Blanes
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
- Aules d’informàtica.
- Cada classe disposa d’un ordinador
- La ràtio d’ordinadors a l’aula d’informàtica és 1 aparell per cada 2 alumnes.
- L’ordinador de l’aula és per ús exclusiu del mestre/a.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes


Classe mitja majoritàriament i  mitja - alta

És l’escola que per tradició acudeixen les famílies amb origen blanenc i les de més recursos econòmics.
Context de la història o cas

Nivell dels alumnes
4rt curs
---
Àrea / unitat
Medi. Millorem la convivència.
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Visionat d’un vídeo sobre la situació actual.
- Presentació de l’activitat; inclou les expectatives que es pretenen assolir
- Analitzar la situació real del pati segons ítems (a què es juga al pati; com s’ocupa l’espai; comportaments de l’alumnat al pati). Full word.
- Valoració en relació a les fortaleses i debilitats del pati. Full word.
- Pluja de idees inicial i cercar informació per Internet en relació a activitats en el pati i distribució en l’espai.
- Crear propostes d’activitats i distribució en l’espai. Full Excel.
- Intercanviar propostes amb un altre grup per fomentar l’avaluació, l’argumentació i contraargumentació
- Explicació funcionament Power point.
- Preparació presentació Power-point
- Assaig general i valoració de la presentació per part dels companys.
- Presentació proposta a l’Equip Directiu de l’escola.
---

Nivell d’aprenentatge esperat
- Saber analitzar un problema (de manera divergent)
- Plantejar propostes que millorin la vida de l’alumnat en el pati.
- Utilitzar  Power-point
- Fer presentacions en públic
---
Tipus d’activitat
Plantejar millores en relació a un context determinat. 
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
càmera digital, programari office (word), power-point, navegació per internet (per grups)

Raó per la qual la fa servir
Cercar informació per internet; acompanyar les presentacions orals amb esquemes, imatges, etc; presentar informació de forma acurada.
---
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
- Construcció del propi coneixement. - Saber argumentar i contraargumentar.
- Compartir i resoldre dubtes.
- Aprendre de manera significativa.
- Resolució de problemes analitzant el cas.
---
Dificultats trobades
-       Manca d’ordinadors per cada alumne/a.
-       No disponibilitat total de l’aula d’informatica.
---
Ajuda / col·laboració emprada
-       L’ajuda donada entre els mateixos alumnes (treball cooperatiu).
-       Col·laboració de l’Equip Directiu en escoltar i valorar les propostes presentades.
---
Rol del professor
-       Proporcionar les activitats i les plantilles de treball.
-       Guia al llarg del desenvolupament del projecte.
---
Rol de l’estudiant
-       Explorador
-       Descobrir conceptes i relacions
-       Creador de propostes que poden tenir impacte (execució) en l’escola
-       Agent actiu en el seu propi procés d’aprenentatge i en el dels altres (treball cooperatiu)
---
Resultats
Observacions
M’ha sorprès moltíssim la capacitat imaginativa i creativa a l’hora de cercar solucions al problema plantejat. Alhora, la passió amb la que transmeten la informació atès que hi ha un connexió i lligam amb el plantejament del projecte. Ha sigut molt proper a ells/elles i en conseqüència la implicació és major.

---
Avaluació de l’aprenentatge
- Observació
- Rúbrica per la presentació
- Enquesta d’autoavaluació de l’alumnat sobre el seu propi procés d’aprenentatge (google).
---
Lliçó apresa pel professor
 Sobretot, no anar amb idees preconcebudes  sobre les capacitats de l’alumnat atès que poden condicionar i fins i tot limitar l’aprenentatge.
---


Història complerta

Entrevistador: Primer de tot agrair que hagis acceptat realitzar aquesta entrevista. Per nosaltres és molt interessant conèixer el teu cas com a docent essent aquest el teu primer any com a tutora. Crec que la teva experiència pot ser beneficiosa per altres mestres que es troben en la mateixa  situació.
Així que, aquest és el teu primer any de mestra tutora, veritat?
Professora: Efectivament, fa cinc anys que vaig acabar els estudis de magisteri amb l’especialitat de llengua estrangera. Just l’any següent d’acabar em vaig presentar a una convocatòria per treballar als EEUU i em van seleccionar. Vaig estar un any en una escola de primària a Cincinnati però no era tutora. Després d’aquesta experiència he estat treballant en l’escola pública com a mestra especialista d’anglès i tampoc n’he exercit. I aquest curs escolar, que estic per segon any en una escola concertada és la primera vegada que sóc tutora de 4rt.
Entrevistador: Quina gran experiència l’americana, oi? Quina diferència veus entre el sistema americà i el que et trobes aquí?
Professora: principalment, en com s’enfoca l’ensenyament, en concret en com s’ensenya.  Allà el plantejament del procés d’E-A és per projectes i es fomenta el pensament compartit, l’ensenyament col·laboratiu i sobretot el pensament divergent, és a dir, la capacitat de pensar de manera diferent a la resta com a valor per aconseguir noves metés.
En canvi, per contra, aquí encara estem ensenyant d’una manera molt tradicional: amb llibres, on el que prima és el resultat i no el procés, on no es concep “l’error” com a quelcom positiu, on els continguts es presenten totalment descontextualitzats i per tant no hi ha un lligam emocional amb el que haig d’aprendre,…
Entrevistador: Molt interessant el que expliques. Has pogut posar en pràctica aquesta manera d’entendre l’educació amb el teu curs de 4rt?
Professora:  Doncs sí. Justament hem desenvolupat un projecte a la classe que incorpora totes aquestes variables.
Entrevistador: Ens podies concretar una mica més en què ha consistit?
Professora:  I tant! Per tradició i des de fa anys el pati és un lloc de conflictes. És un espai reduït, de formigó i conté com a únic mobiliari quatre canastes i dues porteries de futbol. Aquest fet té vàries conseqüències: la primera és que qui no vulgui jugar a aquests esports únicament és pot ubicar en els entorns de la pista (majoritàriament nenes) i en segon lloc, hi ha moltes lesions com a conseqüència dels pilotasos que es donen.
A partir d’aquí va sorgir la idea de crear un projecte que donés resposta a aquest problema que es donava en la vida diària dels nens i nenes.
Entrevistador: entenc… vas cercar quelcom proper perquè trobessin sentit a la tasca que els proposaves, oi?
Professora:  En efecte! Quan important és donar sentit a les activitats que els hi proposes perquè hi hagi un veritable aprenentatge!. Els pedagogs en diem que així aprenen significativament! Cercar problemes de la vida real ajuda a donar significativitat i sentit al que estan aprenent.
Així que, per presentar el projecte, el primer que vaig fer va ser projectar un vídeo on apareixia una gravació de dos minuts de la vida del pati. Ja teníem emmarcat el problema a resoldre!. El següent pas va ser analitzar, per grups i de manera cooperativa, què passava en el pati en relació a la ocupació de l’espai i també als comportaments.
Un cop feta la fotografia del que succeïa en el pati, varen determinar quines eren les debilitats i les fortaleses en el pati.
Entrevistador: Què volies aconseguir plantejant aquesta darrera activitat?
Professora: que valoressin la situació des d’una dimensió àmplia i totalment oberta. Aquest alumnat està acostumat a analitzar poc i a acceptar el que apareixen als llibres i el que diu el/la mestra com a cert (pensament convergent). I no ha de ser així! Amb la cerca de debilitats i fortaleses volia fomentar el pensament divergent, és a dir, l’aparició d’idees, reflexions, argumentacions,… que s’escapessin de una visió lineal de la realitat. Volia que fossin creatius, imaginatius i que fessin deduccions a partir de la seva intuïció, experiència, … i sempre en interrelació amb el seu grup; no de manera individual. 
Entrevistador: interessant idea! I quines activitats més vareu realitzar?
Professora: un cop definides les debilitats i les fortaleses calia ja començar a pensar en noves idees pel pati. I per això varen cercar informació buscant què feien altres escoles; a què jugaven; com organitzaven les zones de joc, …
Un cop rescabalades algunes idees va arribar el torn de pensar les seves propostes. Novament intentàvem fomentar el pensament divergent.
Entrevistador: què et va sorprendre més de la proposta que els alumnes varen dissenyar?
Professora: Moltes coses certament! La primera, la quantitat d’activitats que varen pensar per jugar en el pati! Algunes ni jo mateixa les coneixia!! Diferents jocs tradicionals, jocs de taula, fer obres de teatre, diferents tipus de ball,… són algunes de les propostes que varen recollir.
I el més impactant va ser la idea que alguns grups varen tenir d’ampliar la zona del pati. M’explico: l’escola també compta amb una biblioteca, amb un pavelló, amb un menjador, amb una zona coberta que no s’utilitza en temps d’esbarjo. Doncs els i les alumnes varen obrir els espais de joc també a aquestes zones! I per controlar aquests espais varen organitzar un sistema de vigilància feta per tot l’alumnat de l’escola a partir, això sí, de cicle mitjà! No et sembla fantàstica la idea? A mi sí! I molt!
Entrevistador: I tant que sí! Crec que han cercat solucions al seu problema del pati d’una manera molt creativa! I l’escola, aplicarà aquestes iniciatives?
Professora: la darrera part del projecte justament tractava de fer una presentació de les propostes de cada grup a l’Equip Directiu. Fent ús del Power-point, els i les alumnes varen confeccionar una presentació de les seves aportacions acompanyades d’imatges i sons. Aquell va ser un gran, gran dia!
Sembla ser, segons els va comunicar Direcció que moltes de les activitats i zones de joc que es varen proposar es portaran a terme! La classe de 4rt va cridar d’alegria!
Entrevistador: què bé que va acabar el projecte, veritat? Ells i elles han trobat solució a un problema que des de fa temps es donava a l’escola.
Professora: Sí, així és!
Entrevistador: va tenir dificultats en el procés de desenvolupament del projecte?
Professora: Sí algunes. Primer de tot, en relació als ordinadors. L’escola només disposa d’una aula amb insuficients ordinadors per tots i totes. Això ha generat en que no tothom es sentís actiu en el procés de cerca d’informació, en la creació del Power- point, … Per altra banda, no hi teníem disposició total a l’aula perquè és compartida per tota l’escola. Aquest fet ha condicionat una mica l’explotació que en volíem fer de les TIC.
Entrevistador: pel que expliques, has donat molt importància a les TIC en el projecte, oi? Tant que potser haguessis incorporat aquest recurs en més activitats?
Professora: efectivament. Avui en dia no es pot entendre el món sense les TIC. Aquestes formen part de la nostra vida quotidiana, de la vida professional i fins i tot de les nostres relacions amb els altres. No podem concebre la nostra existència sense elles. I en el terreny educatiu tampoc. Malgrat que no hem explotat com haguéssim volgut totes les avantatges que ens aporten les TIC, aquestes ens han servit com a guia i com a ajuda per construir coneixement de manera significativa.
Entrevistador: quant a durat el projecte?
Professora: Un total de 9 sessions d’una hora.
Entrevistador: com s’avalua un projecte d’aquestes característiques?
Professora: L’avaluació és un aspecte molt important en qualsevol actuació educativa. En el meu cas he avaluat el procés i el producte final. Per fer-ho m’he fet valer de l’observació a traves de rúbriques i la valoració de la presentació final (exposició, power-point, propostes). Per altra banda, és molt important que l’alumnat sigui conscient del seu propi procés d’aprenentatge i per això vaig crear una enquesta on-line que ells i elles l’havien de completar.
Entrevistador: té alguna cosa que vulgui dir als professors novells com vostè? Quina lliçó va aprendre?
Professora: jo els aconsellaria que fossin innovadors, creatius,… que no es conformessin amb el que és més fàcil com és utilitzar i seguir el llibre sinó que cerquessin altres maneres més pedagògiques, productives, significatives en termes de qualitat de l’aprenentatge. Que creïn problemes, projectes que motivin a l’alumnat i que els motivi. D’aquesta manera trobaran sentit al que fan i aprendran d’una manera que estic segura, no oblidaran mai. I sinó pensi en el millor mestre/a que ha tingut mai… pensi per uns instants? Que reunia aquest mestre/a que fa que encara s’en recordi? Coincideix amb algun aspecte del que acabem d’explicar?
Entrevistador: doncs sí! Es veritat… Molt interessant i educativa aquesta entrevista. Estic segur que haurà encoratjat a altres mestres, no només novells sinó també veterants. I sinó des d’aquí l’encoratgem a fer el salt!, oi?
Professora:I tant!
Moltes gràcies per tot.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada