INTRODUCCIÓ
Certament, el meu model
mental sobre la tecnologia en relació a la societat i a la ciència ha experimentat
un canvi i una evolució important a partir del treball realitzat en l’activitat
1 i l’activitat 2 de la present assignatura. Si bé és cert que entenia que hi
havia una relació entre els tres conceptes, el grau i el tipus de connexió entre
un i altre presenta matisos. L’estudi del mòdul Educació i tecnologia: fonaments teòrics de Julio Cabero i
l'article de Miquel Domènech i Francisco Javier Tirado Ciència, tecnologia i societat: nous interrogants per a la psicologia
ha provocat un canvi conceptual en mi sobre la configuració i les dinàmiques en
el progrés de les societats, les influències que determinen els seus progressos
i quin és el paper actual de les TiC en la societat en general i de la
tecnologia educativa en particular en el microsistema d’un entorn educatiu.
Entenem que l’objectiu que es pretén assolir amb el desenvolupament de les activitats proposades fins al moment és doble: per una banda aprendre de manera significativa els conceptes i les relacions clau pròpies de l’assignatura (entendre les relacions entre ciència, societat, tecnologia en una dimensió més universal i complexa i el paper de l’educació en aquest entramat; la tecnologia en educació i la seva aplicabilitat efectiva en aquest entorn), és a dir el què aprendre; i per una altra, i per a mi no menys important, a conèixer, descobrir, a aprendre a solucionar els problemes complexos i no del tot definits que ens han presentat mitjançant el desenvolupament de les tasques que es proposen. Aquesta manera de plantejar la resolució de les activitats (estimulats per la necessitat de saber, de descobrir allò que hem de conèixer i que no se’ns és donat de manera directa i/o explícita) ha permès que haguessin de desenvolupar i posar en joc habilitats cognitives més creatives (preguntar als companys/es, revisant documents aportats, rellegir missatges del consultor, cercar la informació per altres canals, …) de la que, malauradament no estem tan acostumats però que la societat demanda; ens estem referint al com aprendre (mètode). En aquest apartat també hem d’incloure les activitats proposades que han suposat i generat canvis conceptuals tals com:
· partir
dels coneixements inicials (preguntes inicials i mapa conceptual);
· l’elaboració
de mapes conceptuals (instrument que
fomenten canvis en l’estructura cognitiva i en conseqüència en els models
mentals),
· interacció
amb els companys/es a través de l’argumentació analítica en el debat (cerca d’un significat compartit)
i,
· finalment
generant processos reflexius individuals en forma de síntesi que ajuden a articular el que hem après així com els
processos i decisions implicats en l’aprenentatge.
Totes aquestes actuacions
educatives estan emmarcades sota els fonaments dels paradigme constructivista.
El present treball doncs, fa
referència a l’activitat de síntesi final en la que es dóna cobertura a: argumentari
sobre quin són els canvis conceptuals que he tingut en relació als coneixements
previs (qüestionari i mapa conceptual inicials); diferències entre una mapa
conceptual actual i aquell inicial sobre els conceptes més importants
treballats (relació ciència, societat, tecnologia, educació; tecnologia
educativa); conclusions finals sobre el procés.
INFORME DE SÍNTESI
1.- FONAMENTACIÓ CONCEPTUAL (NOUS APRENENTATGES)
En les darreres dècades, la
humanitat ha experimentat canvis sense precedents en diversos àmbits del món
social i tecnològic que estan generant nous desafiaments per les persones i les organitzacions. Aquests canvis
estan lligats al coneixement i la necessitat de crear-ne de nous. D’aquí
apareix la raó de la ciència que es presenta com l’instrument únic per a la
producció de coneixement. En conseqüència, el progrés socieconòmic de les
societats vindrà condicionat per la quantitat de producció de novetats
tecnocientífiques (Domenech i Tirado, 2002).
Així, la ciència, la
tecnologia i la societat es presenten com a tres elements determinants en el
progrés econòmic i social de les societats actuals. La clau inicial d’anàlisi
ha estat en establir quin és el grau de relació entre aquestes variables i fins
a quin punt una és depenent de l’altre. En les meves reflexions inicials
entenia que efectivament hi havia dependència d’aquests tres elements i a més
que aquesta era lineal, arribant a identificar i concretar el tipus de relació
(crea, genera, utilitza, inverteix,…). Aquesta postura personal inicial he
descobert que és molt més complexa. Els models explicatius han tingut una
evolució argumentativa i causal. Inicialment varen conviure dues postures caracteritzats
pel seu radicalisme conceptual:
· determinisme
tecnològic, que manifesten que el desenvolupament de les societats i en
definitiva la seva riquesa i prosperitat vindrà determinada pel progrés
tecnològic única i exclusivament.
· determinisme
social, que considera que són els sistemes socials i culturals i els interessos
que aquests defensen els responsables dels progressos socials; en conseqüència,
la tecnologia no és determinant de per se per establir el grau de prosperitat
de les societats.
Aquests arguments varen
reorientar-se cap a d’altres més flexibles i heterogènies com són:
· perspectiva
interactiva que defensa que les relacions entre tecnologia i societat són
factuals, això és que allò social dóna forma a allò tècnic i a l’inrevés, que
el tècnic també aporta al social.
· “teixit
sense costures” en la que no hi ha divisions entre ciència, tecnologia i
societat sinó que els tres estaments formen en un tot holístic.
En conseqüència, les meves
reflexions inicial, arguments i en definitiva models mentals es trobaven
totalment limitats i ara si més no contemplen més matisos, més elements
explicatius que em fan concloure que les
relacions entre ciència, tecnologia i societat van molt més enllà
d’explicacions lineals causa-efecte (tal i que era al meu mapa mental inicial) sinó
que aquestes estan molt més
interrelacionades (gràcies als elements extrasomàtics), tant connectades que
superen allò humà arribant a ser
quelcom ja creat, constitutiu i definitori (Domenech i Tirado, 2002).
Per tal de visualitzar
aquesta evolució personal en la construcció de coneixement i confrontar els
arguments exposats en relació als meus mapes mentals inicials i finals, adjunto
el mapa conceptual realitzat en aquests dos moments. A partir de la darrera
imatge facilitarà al lector la tasca de verificar i lligar els successius
arguments de síntesi amb la configuració del mapa conceptual.
Lligat a la darrera reflexió
i rellegint les meves respostes en el qüestionari inicial, què ingènua que
era al pensar que ciència, pel fet de ser ciència estava deslligada de les
influències dels sistemes socials, dels interessos partidistes i
individualistes, que era pura, neutra i invulnerable davant forces externes.
Realment he tingut un procés de confrontació i assimilació entre els meus
pensaments inicials i els que he adquirit amb les lectures, confecció del mapa
conceptual final i debat. Certament, en aquest punt visualitzo un moviment en
la meva Zona de Desenvolupament Potencial cap a un coneixement més
contextualitzat de la situació.
En efecte, segons els
estudis de CTS cap tecnologia, cap ciència surt del buit sinó que TOT l’hem de
contextualitzar en el lloc on neix, en la cultura de referència i on es
desenvolupa, les ideologies que hi conviuen, les forces existents en el
territori… Darrera la tecnologia i
darrera la ciència hi ha persones i aquest fet resulta definitori per concloure
sobre la importància del caràcter
humanístic i social de la ciència i tecnologia que resulta determinant en el
camí i desenvolupament que aquesta pren.
Fem un gir i ens situem ara en una dimensió
educativa: hem de tenir present les Tecnologies de la Informació i la
Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-
aprenentatge com un requisit indispensable? Aquesta és una altra de les
preguntes que es varen formular en l’anàlisi inicial. La meva resposta davant
aquesta pregunta va ser molt escueta: és certa. I és que realment em faltaven
arguments per donar-li consistència a la resposta.
Certament, la
globalització està portant que les TIC estiguin arribant a tots els sectors i
està provocant canvis més estructurals a nivell organitzatiu, de negocis,
culturals i també educatius. Només cal observar el nostre entorn i
comprovar com han canviat els hàbits comunicatius entre les persones (whatsApp,
messenger, facebook), entre les empreses, en els nous canals per fer formació
(e-learning), … Aquesta influència de les TIC obre nous camps, nous
horitzons en l’acte formatiu i Julio Cabero (2002) les concreta en:
possibilitat d’interaccionar amb diferents codis i sistemes simbòlics,
ampliació de la informació, noves eines de comunicació entre formador i alumne,
nous entorns interactius, entre d’altres.
En conseqüència, en el
marc del constructivisme el pilar del qual és l’assoliment d’un aprenentatge
significatiu, l’aprenentatge és quelcom que es construeix de manera
individual (i no es transfereix) en relació a un context concret, particular i
significatiu. Així, l’educador ha de proporcionar les experiències educatives
necessàries perquè, de manera social i en interacció, es puguin negociar
significats i generar coneixement en el marc d’una cultura en la que estem
connectats. Tal i com vaig afirmar en el qüestionari inicial sobre la
importància definitiva del context, entenem
que perquè hi hagi aprenentatge
significatiu hem de donar significativitat i sentit a un contingut o idea. I
per assolir-ho cal que relacionem i associem aquests nous conceptes al nostre
context quotidià. En conseqüència per ser eficients en la nostra tasca docent
és vital lligar les noves idees a la realitat i entorn de l’alumnat. En cas
contrari, seran idees que els alumnes no les faran seves atès que no li troba
aplicabilitat en el context on es desenvolupa.
Efectivament, l’ús de
les TIC ajudarà indiscutiblement a impulsar un aprenentatge més significatiu.
Ara ja ens veiem amb perspectiva suficient per afirmar que les TIC constitueixen un vehicle important en l’adquisició d’aquesta
fita entesa dins el marc d’un context multidimensional, el que les TIC han
d’encavir-se i ajustar-se als diferents elements educatius que formen part,
interactuen i participen de l’acte educatiu (professor, contingut, metodologia,
activitats,…) així com en tot el procés de l’ensenyament i aprenentatge
(anàlisi, disseny i avaluació; això és en l’abans, el durant i el després).
Actualment ja puc parlar
amb propietat sobre el terme Tecnologia Educativa (nou per mi), això és, les
TIC en el context educatiu, i he conegut els seus fonaments i l’evolució
història de la concepció del terme. Bàsicament, el concepte va partir d’uns
orígens en el que es tenia una visió molt instrumental del terme a una altre en
la que l’instrument pren sentit des d’una dimensió més global de l’aprenentatge.
D’aquí sorgeix la diferenciació entre Tecnologia
en educació i tecnologia de l’educació, en el sentit que la
primera fa referència només a les eines (en aquest tecnològiques) que
s’utilitzen per transmetre el coneixement i la segona implica una concepció
molt més àmplia de l’educació en la que inclou el disseny d’actuacions
educatives amb una visió més àmplia en el que recull tot el procés de
planificació, desenvolupament i avaluació de la proposta educativa.
Lligat a la darrera reflexió
i rellegint les meves respostes en el qüestionari inicial, què ingènua que
era al pensar que ciència, pel fet de ser ciència estava deslligada de les
influències dels sistemes socials, dels interessos partidistes i
individualistes, que era pura, neutra i invulnerable davant forces externes.
Realment he tingut un procés de confrontació i assimilació entre els meus
pensaments inicials i els que he adquirit amb les lectures, confecció del mapa
conceptual final i debat. Certament, en aquest punt visualitzo un moviment en
la meva Zona de Desenvolupament Potencial cap a un coneixement més
contextualitzat de la situació.
En efecte, segons els
estudis de CTS cap tecnologia, cap ciència surt del buit sinó que TOT l’hem de
contextualitzar en el lloc on neix, en la cultura de referència i on es
desenvolupa, les ideologies que hi conviuen, les forces existents en el
territori… Darrera la tecnologia i
darrera la ciència hi ha persones i aquest fet resulta definitori per concloure
sobre la importància del caràcter
humanístic i social de la ciència i tecnologia que resulta determinant en el
camí i desenvolupament que aquesta pren.
Fem un gir i ens situem ara en una dimensió
educativa: hem de tenir present les Tecnologies de la Informació i la
Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-
aprenentatge com un requisit indispensable? Aquesta és una altra de les
preguntes que es varen formular en l’anàlisi inicial. La meva resposta davant
aquesta pregunta va ser molt escueta: és certa. I és que realment em faltaven
arguments per donar-li consistència a la resposta.
Certament, la
globalització està portant que les TIC estiguin arribant a tots els sectors i
està provocant canvis més estructurals a nivell organitzatiu, de negocis,
culturals i també educatius. Només cal observar el nostre entorn i
comprovar com han canviat els hàbits comunicatius entre les persones (whatsApp,
messenger, facebook), entre les empreses, en els nous canals per fer formació
(e-learning), … Aquesta influència de les TIC obre nous camps, nous
horitzons en l’acte formatiu i Julio Cabero (2002) les concreta en:
possibilitat d’interaccionar amb diferents codis i sistemes simbòlics,
ampliació de la informació, noves eines de comunicació entre formador i alumne,
nous entorns interactius, entre d’altres.
En conseqüència, en el
marc del constructivisme el pilar del qual és l’assoliment d’un aprenentatge
significatiu, l’aprenentatge és quelcom que es construeix de manera
individual (i no es transfereix) en relació a un context concret, particular i
significatiu. Així, l’educador ha de proporcionar les experiències educatives
necessàries perquè, de manera social i en interacció, es puguin negociar
significats i generar coneixement en el marc d’una cultura en la que estem
connectats. Tal i com vaig afirmar en el qüestionari inicial sobre la
importància definitiva del context, entenem
que perquè hi hagi aprenentatge
significatiu hem de donar significativitat i sentit a un contingut o idea. I
per assolir-ho cal que relacionem i associem aquests nous conceptes al nostre
context quotidià. En conseqüència per ser eficients en la nostra tasca docent
és vital lligar les noves idees a la realitat i entorn de l’alumnat. En cas
contrari, seran idees que els alumnes no les faran seves atès que no li troba
aplicabilitat en el context on es desenvolupa.
Efectivament, l’ús de
les TIC ajudarà indiscutiblement a impulsar un aprenentatge més significatiu.
Ara ja ens veiem amb perspectiva suficient per afirmar que les TIC constitueixen un vehicle important en l’adquisició d’aquesta
fita entesa dins el marc d’un context multidimensional, el que les TIC han
d’encavir-se i ajustar-se als diferents elements educatius que formen part,
interactuen i participen de l’acte educatiu (professor, contingut, metodologia,
activitats,…) així com en tot el procés de l’ensenyament i aprenentatge
(anàlisi, disseny i avaluació; això és en l’abans, el durant i el després).
Actualment ja puc parlar
amb propietat sobre el terme Tecnologia Educativa (nou per mi), això és, les
TIC en el context educatiu, i he conegut els seus fonaments i l’evolució
història de la concepció del terme. Bàsicament, el concepte va partir d’uns
orígens en el que es tenia una visió molt instrumental del terme a una altre en
la que l’instrument pren sentit des d’una dimensió més global de l’aprenentatge.
D’aquí sorgeix la diferenciació entre Tecnologia
en educació i tecnologia de l’educació, en el sentit que la
primera fa referència només a les eines (en aquest tecnològiques) que
s’utilitzen per transmetre el coneixement i la segona implica una concepció
molt més àmplia de l’educació en la que inclou el disseny d’actuacions
educatives amb una visió més àmplia en el que recull tot el procés de
planificació, desenvolupament i avaluació de la proposta educativa.
2.- DIFERÈNCIES MAPA CONCEPTUAL INICIAL I MAPA
CONCEPTUAL ACTUAL
A simple vista i fent una
comparativa dels dos mapes conceptuals ubicats en el punt anterior, es pot
observar com hi ha grans diferències. Aquestes es concreten gràficament en el
següent:
Certament la gràfica mostra
d’una manera molt visual la comparativa entre els dos mapes conceptuals. En
efecte, el mapa actual presenta una amplada
de la xarxa molt superior a l’inicial (55 versus 4) reflexe del l’amplitud
de conceptes que el segon mapa inclou i que per tant reflexen un major
enrequiment en la conceptualització de la matèria treballada.
Les mateixes conclusions
s’arriben amb la valoració del nombre de proposicions
que són molt superiors les del
mapa final a les de l’inicial, índex que explica l’amplitud de relacions que
s’estableixen entre conceptes i que expliquen els arguments que es defensen.
En relació a la tercera
variable, nombre d’enllaços sense
sortida, el mapa inicial estava entès i configurat com a cercle tancat
motiu explicatiu del perquè l’índex és 0. No passa el mateix amb el segon mapa
en el que a major nombre de conceptes major possibilitats de configurar-se enllaços
sense sortida; i aquest és el cas.
Les ràtios entre nombre d’enllaços i el nombre i el nombre
de nodes (1/0,4 i 1/0,73) és més alta en el cas del mapa
conceptual actual i respon al mateix argument que hem anat incidint, a major
conceptes major interrelació entre uns i altres.
Això no obstant, la ràtio entre el nombre de tipus
d’enllaços i el nombre de nodes és baixa (1/2,25 i 1/3,5) indicador que s’ha
creat un mapa conceptual amb no gaire enllaços diferents entre nodes per motius de concreció en la definició
de les relacions entre conceptes atès que en cas contrari podria indicar manca
de consistència en el mapa conceptual.
En quant a la profunditat, es presenten diferències
considerables: en el primer cas inicial només hi ha una única jerarquia, en
aquest cas, circular. Per contra, en el segon es presenten quatre nivells
jeràrquics. El primer d’ells (ciència, educació, tecnologia i societat) i sobre
aquests les tres jerarquies inferiors sobre les que fluctuen els arguments
explicatius de les relacions que s’hi estableixen i les concrecions
específiques del concepte anterior.
El propòsit de les proposicions ha sigut, definitivament, explicar de
forma clara i descriptiva les relacions jerarquiques que s’hi establien i per
això ens hem fet valer de relacions d’enllaç vàlides entre nodes de cada
preposició amb la intencionalitat de que quedés representada d’una manera
eficient el tipus de relació entre node i node.
En definitiva, hem pogut
confrontar les idees, els coneixements inicials i els finals dels dos mapes
conceptuals a traves d’unes variables concretes i numerals (algunes d’elles)
que ens han ajudat a plasmar les diferències en relació al grau de conceptes
implicats, de les relacions que s’estableixen i del tipus també de relacions
que evidencien un clar cas de construcció de coneixement.
CONCLUSIONS
Certament, els coneixements
i percepcions inicials personals creiem que anaven encaminades a
interrelacionar societat, ciència, tecnologia i educació però evidentment no en
el mateix grau de fusió que després hem après ni en l’enfocament i dimensió que
s’ha abordat. Així, justament vaig determinar que qui crea coneixements és
la ciència, mentre que la tecnologia s’encarrega d’utilitzar els coneixements
que la ciència genera. No està clar. Domènech i Tirado ho expliquen molt bé amb
l’exemple de Galileu i la creació del telescopi en el que es qüestiona aquesta
relació unidireccional.
Altra relació inicial
totalment matisable és la de societat i tecnologia. Novament el meu mapa mental
identificava que la tecnologia aportava canvis a la societat (ara entenc que
defensava una postura determinista tecnològica) i que la societat únicament
tenia el rol de finançar la tecnologia. Quant errada estava!!! Evidentment que
no és cert i així la perspectiva interactiva i el “teixit sense costures”
fonamenten una visió més fusionada (factual la primera i holística la segona)
dels dos estaments.
Quin paper juga l’educació
en aquest context? és una dimensió més que suma en interpretació a la
tecnologia, ciència i societat, la relació de les quals és constitutiva i
definitòria (Domènech i Tirado, 2002). Aquesta evidència m’ha fet reflexionar
i confirmar encara més si cap de la
importància de l’educació en el progrés de les societats. Quina funció tant i
tant important la nostra (professionals de l’educació) que arriba a determinar
en un alt grau la prosperitat de tota la societat en general.
El concepte de tecnologia
educativa ha sofert realment un canvi conceptual. En efecte, si bé
considerava de la importància de les TIC en general i en l’escola en particular
no arribava a acabar d’identificar el plantejament de la tecnologia en l’acte
formatiu. Entenia que aquesta era un recurs més, molt motivador, en el
procés d ‘ensenyament i aprenentatge però la meva reflexió no arribava més
enllà. Ara he entès que per mitjà de la
tecnologia es fomenta l’aprenentatge significatiu però vista des d’una dimensió
més àmplia: disseny, anàlisi, aplicació i avaluació. En efecte, les TIC no són
només alguns recursos educatius que trobem a la xarxa. La implicació va molt
més enllà. Impregna tot el procés d’ensenyament- aprenentatge. I la figura
de la persona psicopedagoga ha de ser conscient d’aquest escenari en el que ens
trobem per promoure el seu abordament.
Repassant la puntuació
d’algunes de les realitzades en
l’avaluació inicial em dono compte d’alguns errors efectuats en algunes d’elles.
Comentaré aquells en els quals no he reflexionat anteriorment: els professionals de l’educació han de ser
competents en les tècniques que asseguren la correcta transmissió del
coneixement. Des d’una perspectiva constructivista, els docents no han
d’assumir el rol de transmissor sinó de guia en l’experiència educativa i de
construcció de coneixement de l’alumnat.
Els debats virtuals suposen perdre força hores amb poc
benefici personal. La meva puntuació va ser de 4. La veritat és que
aquest debat ha sigut un dels més productius per mi. El mètode utilitzat
(Toulum) m’ha servit per donar forma i sentit a l’argument utilitzat i això ha
fet que invertís potser més temps que en altres però que alhora hagi sigut més
gratificant pel sentit que li estava donant en la composició de l’argumentació.
Una experiència similar
viscuda a la que he experiment en el procés d’elaboració d’aquesta activitat 3
ha sigut amb l’aprenentatge dels idiomes. Fa pocs anys vaig aprovar el nivell
5è de l’Escola Oficial d’Idiomes i pensava que tenia les competències
necessàries com per poder interactuar en anglès. L’any següent vaig viatjar a
Amèrica, en un entorn completament nadiu en anglès i allà em vaig donar compte
que sabia ben poc d’aquest idioma. Doncs, aquesta situació crec que és dóna
actualment en mi: tinc aparentment els coneixements necessaris per entendre
el paper de la tecnologia educativa en l’entorn educatiu però podria passar que
alhora de posar en pràctica tots aquests aprenentatges em doni compte de les
meves carències. Cal seguir amb la
formació per tal d’obtenir els màxims recursos, eines, instruments per poder
afrontar situacions diverses i complexes amb les que ens afrontem en el nostre
dia a dia.
En definitiva, el nostre
objectiu ha estat motivat per especificar i concretar els nostres coneixements
de la matèria en un recurs educatiu que genera el desplegament de les nostres
capacitats cognitives com és un mapa conceptual i mostrar-ho en dos moments
concrets: l’inicial, abans de fer cap activitat educativa (coneixements previs)
i després de l’execució d’unes accions educatives (coneixement actual). Les
diferències entre uns mapes mentals (inicial) i altres (finals) és evident que
mostra un increment de coneixement.
WEBGRAFIA
- Cabero, J. (2003). Educació i tecnologia: fonaments
teòrics. Barcelona: UOC Monereo Font, C. (2003) Models d’orientació i
intervenció psicopedagògica. Barcelona: UOC.
- Tezanos, J.F (2011). La Sociedad dividida.
Estructuras de clases y desigualdades en la Sociedad tecnològica. Madrid:
Biblioteca Nueva.
- Dossier de casos: Mòdul 2. Les TIC i la construcció
del coneixement . Cas 2: Argumentació. Barcelona. UOC.
- Dossier de casos: Mòdul 2. Les TIC i la
construcció del coneixement (2.2. Casos)
cas 3 Creació de models a classe. Barcelona. UOC
- Dossier de casos:
Mòdul 2. Les TIC i la construcció del coneixement. Cas 4 Resolució
de problemes. Barcelona. UOC
Eva m'agrada molt la comparació que has fet del mapa conceptual inicial i el mapa conceptual actual, realment deixes constància del canvi conceptual.
ResponEliminaPenso que fas un ús molt clar i evident dels criteris de Jonassen per a comparar els dos mapes conceptuals.
Les conclusions que has elaborat considero que mostren una clara reflexió del teu aprenentatge.
Et desitjo molta sort en la darrera activitat!