dissabte, 27 de setembre del 2014

Activitat prèvia


  1. ¿Creus que el progrés en el coneixement tecnològic i científic determina i garanteix el progrés econòmic i social? Contesta clarament i justifica la resposta.

Efectivament, crec que el coneixement tecnològic i científic sí que determina i garanteix el progrés econòmic. Vivim en un món globalitzat que està estructurat econòmica i socialment entorn a la tecnologies i els avenços científics. Les societats i les formes de  comunicació entre els seus membres han donat un gir de 360 graus en relació a dècades anteriors. Actualment, el grau de desenvolupament dels països i de les  societats estan íntimament lligats al grau de desenvolupament tecnològic i científic. Quant més avencos en aquest sentit més riquesa econòmica i social generaran per la ciutadania. Aquells països que restin al marge d’aquests avenços seran menys competitives alhora que menys prosperes.

  1. ¿Estàs d’acord en què la constant fonamentació científica de les diferents tecnologies és garantia de la neutralitat ideològica d’aquestes tecnologies? Què en penses?

Exacte, quan més fonament científic, és a dir, aquell basat en criteris essencialment tècnics més garantia tindrà que les tecnologies siguin neutres i no subjectes a interessos partidistes, econòmics (lobbies) o d’altre índole.

  1. Expressa el teu grau d’acord: Tenir present les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) abans, durant i després de qualsevol activitat d’ensenyament-aprenentatge és un requisit indispensable actualment.

Doncs, reflexionant sobre el que acabem de dir, arribem a la conclusió que aquesta afirmació és certa… i em fa reflexionar sobre la meva pràctica educativa diària.

  1. ¿Quines són les causes que originen els profunds canvis que estem patint en tots els àmbits en els darrers anys?

Jo crec que el s’ha donat en aquests darrers anys és una tercera revolució: la tecnològica. Aquests avançaments ha nivell tecnològic han generat uns profunds canvis, com comentàvem, en les relacions i comunicacions entre les persones (i empreses) que han desencadenat en un món globalitzat que té impactes directes en les economies mundials a nivell competitiu.

  1. Defineix en una frase la Tecnologia Edicatova. Digues quin és el seu objecte d’estudi.

Entenc que és Tecnologia Educativa. Aquesta estudia com la tecnologia pot tenir una aplicació en el procés d’ensenyament i aprenentatge amb un doble objectiu: ser un canal i recurs d’estudi d’un contingut concret alhora que adquirir competències relacionades amb el coneixement tecnològic.

  1. Posa un exemple de transmissió de coneixement i un altre de construcció del coneixement.

Transmissió de coneixement: explicar l’aparell digestiu amb el recurs del llibre de text.
Construcció de coneixement: imaginar una situació en la que som metges i hem d’explicar en una conferència de metges el cas d’un pacient que té una malaltia relacionada amb l’estómac. Han de crear l’aparell digestiu amb material reciclat i utilitzar les TIC per exposar el cas a la resta de col·legues.

  1. Expressa el teu grau d’acord amb la següent afirmació i argumenta el perquè: “El context és part del coneixement que la persona utilitza per tal d'explicar i donar sentit a una idea".

Entenem que perquè hi hagi aprenentatge significatiu hem de donar significativitat i sentit a un contingut o idea. I per assolir-ho cal que relacionem i associem aquests nous conceptes al nostre context quotidià. En conseqüència per ser eficients en la nostra tasca docent és vital lligar les noves idees a la realitat i entorn de l’alumnat. En cas contrari, seran idees que els alumnes no les faran seves atès que no li troba aplicabilitat en el context on es desenvolupa.

  1. ¿Has pensat en la possibilitat d’adaptar l’entorn de la UOC a les teves necessitats i les dels teus companys i professors (opció Personalitza)? Inclusió del missatge al qual es respon (el lector tindrà una idea del que origina i els detalls del teu missatge), número de missatges visualitzats en les bústies compartides (útil quan hi ha molta comunicació a algunes bústies), signatura de correu (per facilitar la comunicació i  posar a un clic de distància altres mitjans de comunicació teus...?

Doncs la veritat és que no ho havia pensat… quan et pares i penses, la veritat és que sí és molt útil perquè  facilita la meva interacció i relació amb la UOC  i companys amb qui comparteixo assignatures.

  1. Comptes amb els coneixements previs que el Pla docent indica per poder ser eficaç durant el desenvolupament de l’assignatura? Fins a quin punt? Pots instal·lar programari, iniciar l’exploració de nou programari pel teu compte, gestionar arxius i comptes amb una actitud positiva cap a web 2.0? Ets capaç de llegir en pantalla (buscar paraules, fer servir l’índex amb hipervincles, moure’t en el document...? i mantenir uns apunts digitals on acumulis la informació de diferents fonts?

Crec que el meu grau competencial inicial és força reduït… entenc que haig d’aquirir nous coneixements per facilitar el meu treball personal diari i el que és més important per utilitzar-lo com a contingut propi a ensenyar al meu alumnat.


Mapa de conceptes























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada